Loading color scheme

Hvordan motivere selgere etter ferie eller fravær?

Hvordan motiverer man selgere etter langvarig fravær? Les våre beste tips om hva som skal til for å få selgere i gang.

Salgsbransjen er en motivasjonsbransje. Det er en grunn til at så mange innen coaching- og motivasjonsbransjen har en bakgrunn fra salg. Gode selgere er også ettertraktede i bransjer langt utover sitt eget fagfelt, og mye av årsaken ligger i at dyktige selgere er gode til selvmotivasjon.

En av de største utfordringene til en selger, er å nullstille seg. Om det er snakk om å nullstille seg etter en vanskelig samtale, eller et salg, eller en ferie – det er en utfordring vi hører igjen og igjen fra kollegaer. Det hjelper veldig mye at man da har andre kollegaer rundt seg som er i «flyt», og godt liv i salgslokalet er også en sterk bidragsyter.

Men hvordan motiverer man selgere og nullstiller dem når hele teamet har vært borte, for eksempel på ferie?

Vi har alle vært gjennom årets første måned, og kanskje er det noen av dere som fremdeles sliter med å få enkelte selgere til å komme skikkelig i gang – eller kanskje du som leser dette er nettopp en slik selger. Fortvil ikke! Nedenfor følger noen tips som kan brukes både som generell motivasjon, og til nullstilling ved langvarig fravær, uavhengig av om det er snakk om ferie, sykdom eller andre årsaker.

La selgeren snakke

Den første dagen de(n) ansatte er tilbake, la dem få snakke ut om hva de har gjort i tiden de har vært borte. Har det vært juleferie, hør med dem hvordan det har vært med familien, eller om de har gjort noe de har lyst til å fortelle om. Om de har vært syke, spør hva de har gjort, hvordan de har fått tiden til å gå, og om de føler seg bra igjen. Når man får ut dette på jobb, og føler seg sett og ivaretatt, blir stemningen umiddelbart mer avslappet, og man blir klar for å settes i jobbmodus.

Få selgerne i jobbmodus

Når selgern(e) har fått snakket om hva de har gjort mens de har vært borte, er det på tide å få hodet på plass så man kan jobbe effektivt.

Om et helt team kommer tilbake fra ferie, ønsk dem velkommen tilbake, og gratuler dem med gode resultater før ferien. Pass på å gi skryt helt uavhengig av salgsresultater; fokuser på det positive.

Når man kjenner at stemningen er god, gjør en ny gjennomgang av produktene man selger – ikke fordi en selger glemmer alt de har lært på noen dager eller uker, men for å gjenoppfriske og få hjernen tilbake til å tenke på salg, ikke på sykdom eller badestrand eller mors pinnekjøtt.

Gjenta målene. Dette høres kanskje banalt ut, men det er like viktig som produktrepetisjon for å få hodet i salgsmodus. Dette bør først være kortsiktige mål – ukes- og dagsmål – som lett lar seg måle, og gjerne kriterier utenom salgstall. Det er viktig å vite få en påminner om hva man skal jobbe med.

Når de kortsiktige målene er satt, er det på tide å sette eller minne om månedsmålene. Bryt dem ned i hva det betyr for dags- og ukesmål, for å få en påminner om hva det betyr av arbeidsinnsats hver eneste dag.

Alle selgere bør også ha langsiktige mål. Ta en ny prat med dem om hva disse målene er – det kan for eksempel være å kjøpe leilighet, ta førerkort eller ha råd til en reise jorda rundt – og hva de trenger å gjøre hver måned, uke og dag. Stegvis tilnærming til langsiktige mål er nøkkelen! Pass på å få inn på hvert enkelt kriterium, og bryt dem ned helt på nivået «antall kundesamtaler per dag».

For de av dere som – som Ekstern Partner – har en salgsskole, vil disse virkemidlene være kjent; å få selgerne i jobbmodus, handler mye om å repetere det man lærer på salgsskolen, i kortform. Repetisjon, repetisjon, repetisjon!

Engasjer selgerne med en konkurranse

Vi vet alle viktigheten av konkurranser som bidragsyter til salg; det trigger konkurranseinstinktet og er en sterk motivasjonsfaktor. Konkurranser kan også være en god motivasjonsfaktor for de som ikke er toppselgere, og for å hjelpe til med å nå mål. Er aktivitetsnivået for lavt? Kjør aktivitetskonkurranse! Hva er det som skal måles, og hvordan skal premien utformes? Her er det bare fantasien som setter grenser! Om man har en solid konkurranse hver måned, vil selgerne glede seg til første dag i måneden – og det er jo akkurat sånn man vil ha det.

Om det er snakk om første økt tilbake etter en ferie, pass derfor på at du starter første økten tilbake på jobb med en god konkurranse. Den må være godt planlagt, engasjerende, og kreativ, og gjerne noe litt «ekstra» i premie for å sparke selgerne i gang. På den måten vil selgerne glede seg til å komme tilbake fra ferie.

For selgere som akkurat har kommet tilbake etter sykdom eller annet langvarig fravær, finn måter å engasjere dem i den pågående konkurransen, kanskje til og med ved å gi dem «ekstrapoeng» i en periode for å ha en mulighet til å ta igjen lederne, eller i hvert fall ta innpå. Hvis selgeren vet at hen kommer tilbake til en kul konkurranse, er de motivert før de i det hele tatt går inn døra – en gratis PMI-boost!

Uansett hvilken type konkurranse man går for, pass dog på at den samsvarer med avdelingsmålet. Det er viktig ikke bare fordi man tross alt lever av budsjetter, men fordi en konkurranse bidrar til å gi eierskap til målene som er satt. Og å ta eierskap er som kjent forskjellen mellom en god selger og en superselger!

Vinteren går fort; om ikke lenge er det påske, og hele mai er full av røde dager der mange av oss ikke jobber. Vi håper tipsene våre vil kunne hjelpe dere med å komme skikkelig i gang igjen etter feriedager fremover, samme om du som leser dette er selger eller leder.

Følg oss gjerne på Instagram, Facebook og LinkedIn for flere tips! Ekstern Partner ønsker dere alle en flott salgsdag.